-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خداوند در قرآن مي فرمايد: (و الله عليم حكيم) پس چرا در آيه 260 سوره بقره از حضرت ابراهيم(ع) سوال شد: (قال اولم تومن)؟
كي نيست كه حضرت ابراهيم(ع) از طريق عقل و وحي از وجود رستاخيز آگاه بود و به آن كاملاً ايمان و اعتقاد داشت ولي به لحاظ اين كه چه بسا در قلب دارندگان ايمان و يقين به پديده اي خطوراتي پديد مي آيد كه محو آن جز با رؤيت پديده امكان پذير نيست اين خطورات مي تواند انسان را ناراحت كرده قرار و آسايش را از او سلب كند زوال اين گونه خاطرات هم جز با حس و مشاهده امكان پذير نيست حضرت ابراهيم(ع) گر چه از روي علم به معاد يقين داشت ولي در اثر مشاهده حيوان مرده در كنار آب دريا، نياز پيدا كرد كه آن علم براي او تبديل به عين اليقين و حق اليقين گردد ازاين رو آن حضرت متوجه پيشگاه خدا گرديد و پرسيد: چگونه مردگان را زنده مي كني؟ {V(ر.ك: تفسير الميزان، ج 2 ص 388، تفسير منشور جاويد، ج 11، ص 279)V}. صاحب مجمع البيان نوشته همزه در {/B«أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ»{w11-14w}{I2:260I}/} براي استفهام است ولي مراد از آن تقرير و تثبيت موضوع ايمان ابراهيم است يعني اي ابراهيم تو كه به تحقيق ايمان آورده اي براي چه از احياي مردگان سؤال مي كني؟ ازاين رو مقصود از اين جمله اطلاع يافتن بر ايمان ابراهيم(ع) و استعلام از ايمان آن حضرت نيست بلكه سؤال خداوند در واقع از اين است كه اي ابراهيم تو كه از ايمان آورندگان هستي احياء مردگان را براي چه منظوري مي خواهي؟ علامه طباطبايي در اين زمينه مي فرمايد: عبارت {/B«أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ»{w11-14w}{I2:260I}/} همراه با واو آمده نه بدون آن تا بيانگر اين باشد كه در خواست نشان دادن احيا در صورتي درست است كه درخواست كننده ايمان داشته باشد و اگر گفته شده بود {/B«أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ»{w11-14w}{I2:260I}/} دلالت مي كرد بر اين كه گوينده در خواست را از روي بي ايماني درخواست كننده تلقي كرده و در نتيجه معناي عتاب را افاده مي كرد حال آن كه عتابي در بين نيست {V(ر.ك تفسير الميزان، ج 2 ، ص 394)V}. پس ابراهيم(ع) ايمان و اعتقاد كاملي به معاد داشت و عبارت {/B«أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ»{w11-14w}{I2:260I}/} نيز مؤيد آن است كه خداوند با توجه به اين آگاهي ابراهيم را مخاطب قرار داده است. برخي نيز گفته اند از آنهاكه تقاضاي مزبور از جانب حضرت ابراهيم(ع) ممكن بود در نظر افرد ديگر به عنوان تزلزل ايمان تفسير شود به ايشان وحي شد كه مگر ايمان نياورده اي؟ تا در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمي براي كسي به وجود نيايد ازاين رو فرمود: آري ايمان آورده ام مي خواهم آرامش دل پيدا كنم. {V(تفسير فخر رازي، ج 7، ص 42)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.